Hvad skal man kontrollere ved stødstangen i påløbsbremsen?
Den må ikke kunne trykkes i bundstilling.
Kører frem med 10-15 km/t bremser, trækker håndbremsen, tjekker med fingre mellemrum.
Hvordan kontrolleres bremsevirkning af driftsbremsen?
Træk P-bremse på trailer, forsøg om man kan trække trailer med bil. Det må kun kunne gøres med stor besvær, helst ikke.
Hvad skal kontrolleres ved wirer, bremsestænger kabler og lign?
Alt er sikret, med split, selvlåsende møtrik, kontramøtrik eller lign.
Alt skal være uden beskadigelser.
Hvad skal kontrolleres ved p-bremsen?
At bremsen er let at aktivere, og at bremsen kan blive i aktiv tilstand.
Hvad skal kontrolleres ved lygter og reflekser?
Alle lygter skal kunne lyse, lygter i par skal have samme farve og styrke, alle lygter skal være hele og rene, samt være godkendte.
Hvilke lys og reflekser skal være bag på trailer?
· To røde baglygter, som ikke må blænde, og kunne ses på 300m.
· To røde stoplygter, som lyser væsentlig kraftigere end baglygter.
· Hvidt nummerpladelys 1 el. 2
· Blinklygter, som kan ses i sollys
· 2 trekantede røde reflekser, med spidsen opad.
Hvilke lys og reflekser på siden?
Altid gule reflekser på siden. Hvis over 6m også gule markeringslygter. (ses på 300m uden at blænde)
Hvilke lys og reflekser foran?
Altid hvide reflekser. Over 1,6m bred positionslygter.
Markeringslygter?
Hvis trailer er over 1,8m må de være der, hvis over 2,1 skal de. Lyse hvidt fremad og rødt bagud. Ses på 300m uden at blænde.
Hvordan kontrollere du at sammenkoblingen er lovlig?
Kontrolleres vha. registreringsattester. Synsfri- variabel- eller fast kombination. Traileren faktiske vægt må ikke overstige det, bilen må trække.
Vores trailer vejer 825kg, og bilen må trække 2500kg.
Hvad skal kontrolleres ved spejlene?
De skal være hele rene, og korrekt indstillet. Du skal sikre dig, at du kan se langs traileren.
Hvad skal kontrolleres ved dækkene?
Mindst 1,6mm mønster, jævnt slidte. Korrekt dæktryk. Dækkene skal mindst kunne ”bære” traileres TTV. Dækkene skal være uden skader, og ikke mørnede.
Hvad kan være årsag til unormalt dækslid?
For lidt eller for meget dæktryk. Kan også skyldes aksler har forskubbet sig. Kan også være fejl i affjedring eller ubalance i hjulene.
Hvad skal kontrolleres ved chassisramme og træktriangel?
Må ikke være deform, ikke revnet og ikke være beskadiget. Må ikke være tæret af rust.
Hvad skal kontrolleres ved lad, opbygning og last?
At døre til lastrum er forsvarligt lukkede og fastgjort/låst. Presenning er fastspændt.
Lasten er placeret, så kugletrykket ikke overskrides (jævnt fordelt last), og lasten skal være fastspændt, så den ikke kan forskubbe sig.
Hvad skal kontrolleres ved phv. Kobling?
At der ikke er væsentlig slør. Hvis der er aftagelig træk, skal dette være korrekt monteret, og sikret!
Hvordan kontrolleres for slør?
Tag fat i trækstang og ryk op flere gange. Tjek slidindikator (grønne felt)
Lygter, som ikke virker, eller virker forkert.
Ofte fejl i stikforbindelse mellem bil og trailer. Typisk stelforbindelse.
©